torsdag 10 april 2014

Veckobrev v.15

Hej alla bloggläsare i 5B,

Det är torsdag eftermiddag och eftersom jag reser till "mitt andra hem" i München imorgon så kommer veckobrevet redan nu. Det sas på föräldramötet i tisdags att det är kul när eleverna är med och skriver och jag ska se till att det blir så efter lovet. 

Den här veckan är det än så länge full pott när det gäller "stjärnor" och jag hoppas att den härliga stämningen vi har i klassen just nu håller i sig även efter påsklovet! 

Vi har sett på 3 korta filmer från UR (en om varje språk) och pratat en hel del om det stundande språkvalet. Alla elever har också fått med sig varsin broschyr hem med information om språkvalet. Valet görs i slutet av maj, efter att vi har haft våra provlektioner på Edsbergsskolan. 

I övrigt så har vi jobbat vidare med bråkräkning, berättelsen Huset, Vasatiden, avslutat arbetet med läsgrupperna och unit 4 i engelska. 
Jag valde den här gången att bara göra vissa delar av diagnos 4 i engelskan eftersom både läsförståelsen och skrivdelen handlade om att kunna läsa och skriva brev. Detta moment tränar vi på när vi skriver till våra utländska brevvänner och det är ju mycket roligare att få skriva till en riktig mottagare. Frågeorden who, why, where, what och how har jag däremot testat skriftligt att eleverna har koll på. Vi har också repeterat klockan och alfabetet på engelska.

Idag var det dags att byta grupper på "elevens val tiden" och här är en bild från min lektion "schack och andra mattespel". Tror ni att eleverna gillade lektionen? :)



En annan kul och lite annorlunda uppgift den här veckan var att jag visade eleverna ett kort Youtube klipp som heter "Austin´s butterfly". Det är ett filmklipp från en skola i USA som handlar om hur man kan förbättra sitt arbete genom att lyssna på feed back från kamrater och lärare. Efteråt frågade jag klassen om vi kan lära oss något av det vi såg och det tyckte alla att vi kunde. Vi hade sen en bra diskussion om vikten av tålamod och att arbeta till dess att man känner sig stolt över sitt arbete. 
Titta gärna om ni har tid (6 minuter), jag blev alldeles varm i hjärtat när jag såg detta första gången.
The story of Austin’s butterfly 

Vecka 17
Onsdag slutar eleverna 30 minuter tidigare p g a att jag ska på min SVA kurs.

Läxor v.17
till torsdag: skriv meningar till de engelska glosorna (kap.17)
till fredag: Läs minst 25 sidor ur valfri skönlitterär bok hemma (Var beredd på att berätta för en liten grupp vilken bok du läser och vad den handlar om)

Trevlig helg och Glad Påsk önskar jag nu alla barn och föräldrar i 5B!

Karin och Narmin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar