fredag 24 januari 2014

Veckobrev v.4

Hej alla bloggläsare i 5B,

Ännu en bra arbetsvecka är till ända. Det roligaste den här veckan var att lyssna på alla fina redovisningar av länder som eleverna har gjort. Jag blir så glad och stolt när jag ser hur mycket en del elever har tränat och förberett sig för att göra en fin presentation. Tack alla föräldrar som hjälpt sina barn hemma med träning och ibland även med bilder och  fakta. När de är väl förberedda är det inte lika läskigt att prata inför klassen och att få känna att man lyckas är viktigt för självförtroendet.Vi har också tränat på att ge varandra positiv feed back efter varje redovisning. Nu har vi bara 4 elever kvar som kommer att redovisa nästa vecka (Kasper, Alicia, Robin och Sebastian).

Som ni alla säkert vet har klassen fått sina 100 stjärnor för gott uppförande och bra arbete i klassrummet och på klassrådet har vi pratat om vad de skulle vilja göra som belöning. Alla elever är överens om att de skulle vilja gå på bio och se filmen om Hundraåringen. Jag har pratat med klassföräldrarna och vi har inte några pengar i klasskassan, men i stället för att samla in pengar till en klassfest vilket vi tidigare har gjort så tycker vi att vi kan gå på bio istället. Sollentuna bio kan ge oss en specialföreställning för 55 kr/elev istället för 100 kr som är ordinarie pris. Om någon inte tycker att detta är ok vill jag att ni hör av er till mig under nästa vecka. Hör jag inget så bokar jag en visning till veckan därpå och samlar in pengarna några dagar i förväg.

Nästa vecka

På tisdag har vi en friluftsdag med skridskoåkning på Vallen och pulka i Edsbergsparken. Samling i skolan 8.10, de som behöver lånar skridskor på idrotten och sen åker vi så att vi är på Vallen från ca kl.9 till kl.13. Vi kommer att grilla korv på Vallen och eleverna får även en Festis men jag rekommenderar att man även tar med sig lite egen matsäck t ex en smörgås och något varmt att dricka. Kläder så att man inte fryser och gärna ett sittunderlag är bra att ha. Om någon ska stanna kvar på Vallen eller gå direkt hem därifrån vill jag ha en lapp från föräldrarna att det är ok.

Glöm inte att fylla i Pilenenkäten och lämna tillbaka till skolan

Läxor v.5
till onsdag: skriv meningar till de engelska glosorna + läs och översätt texten till kap.11
till torsdag: läs s.125- 158 i Fröken Europa
till fredag: träna på Europakartan med länder och huvudstäder (de länder som eleverna har redovisat)

Trevlig helg önskar Karin och Narmin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar